خط آهن گرمسار – فیروزکوه – گرگان برقی می شود

لینک کوتاه خبر: https://golestanp.ir?p=114551کپی به کلیپ‌بورد

خط آهن گرمسار - فیروزکوه - گرگان برقی می شود

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی از اجرای پروژه بزرگ برقی کردن خط آهن گرمسار – فیروزکوه – گرگان و ادامه آن تا اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: این طرح با مشارکت یکی از کشورهای خارجی اجرا می شود.

“آنه محمد غراوی” در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط شماره 2 ایستگاه بندرگز تا ایستگاه قره تپه، اظهار داشت: پروژ برقی کردن این خط آهن با اعتبار یک میلیارد و 600 میلیون یورویی اجرا می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر برقی کردن این مسیر ریلی بطول افزون بر 500 کیلومتر، بازسازی و اصلاح هندسی برخی نقاط و مقام سازی و استاندارد سازی تمامی تونل ها و ابنیه ها و دیگر اقدامات مورد نیاز این مسیر نیز انجام خواهد شد.
غراوی، افزایش ضریب ایمنی، سرعت و ظرفیت حمل و نقل مسافر و بار را از جمله مزایای اجرای این پروژه برشمرد و اضافه کرد: در حوزه ریلی گلستان سرعت قطار از 120کیلومتر به 160 کیلومتر درساعت و ظرفیت حمل بار نیز تا 3 برابر افزایش خواهد یافت.
وی همچنین با اشاره به اهمیت و نقش صنعت حمل و نقل بویژه حمل و نقل ریلی در منطقه ‘اوراسیا’ ( آسیا و اروپا) تصریح کرد: هم اکنون حجم مبادلات تجاری این صنعت 500 میلیارد دلار در سال است.
عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی با یادآوری زیرساخت های ریلی در کشور نیز تصریح کرد: از مجموع 6 کریدور ریلی بین کشورهای آسیایی با اروپایی، سه کریدور در ایران (سرخس -بندرعباس، خط سراسری شمال به جنوب، راه آهن بین المللی ایران- ترکمنستان – قزاقستان) واقع است و کشور ما از این حیث موقعیت ممتازی دارد و می تواند حداقل 10 درصد حجم مبادلات تجاری و ترانزیت کالا بین کشورهای آسیایی با اروپایی را بدست آورد.
به گفته وی همچنین با توجه به این کریدورها، مبادلات کالایی شبه قاره هند از طریق ایران به کشورهای اروپایی می تواند با وقت و هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام شود.
غراوی افزود: هم اکنون در کشور 16 هزار کیلومتر خطوط اصلی و فرعی ریلی با 23 هزار واگن باری و 2 هزارو 600 واگن مسافربری و مجموع 700 دستگاه لکوموتیو براساس استاندارد روز اروپا وجود دارد که ظرفیت خوبی برای توسعه ترانزیت بار می باشد.
وی همچنین از پیش بینی 4 هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث زیرساخت های سایت راه آهن اینچه برون خبر داد و گفت: از این مبلغ امسال 500 میلیارد ریال تخصیص می یابد که با اجرایی شدن آن تحولی بزرگ در توسعه استان گلستان رخ خواهد داد.
عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی، از راه اندازی یک رام قطار (ریل باس) در مسیر گرگان – اینچه برون برای جابجایی مسافر و بار در سال جاری خبرداد و اضافه کرد: برنامه ریزی برای راه اندازی یک رام قطار ویژه توریستی از تهران به گرگان از دیگر برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی برای توسعه گردشگری گلستان است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق در این مراسم با اشاره به آغاز عملیات احداث خط شماره 2 راه آهن ایستگاه بندرگز تا ایستگاه قره تپه بندرترکمن افزود: این پروژه که از پروژه های بزرگ راه آهن کشور است با اعتبار 900 میلیارد ریال و طی هشت ماه انجام خواهد شد.

“محمدرضا قربانی” به برخی اقدامات این اداره کل طی چند ماه گذشته از جمله ایجاد و تکمیل زیرساخت های راه آهن در گلستان اشاره کرد و گفت: علاوه بر اعتبارات اجرایی احداث خط شماره 2 و اعتبارات 500 میلیارد ریالی احداث سایت راه آهن اینچه برون، برای دیوارکشی این سایت نیز مبلغ 6 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی با بیان این که برای احداث زیرساخت های سایت راه آهن اینچه برون زمینی به مساحت یک هزار و 400 هکتار نیاز است اضافه کرد: در صورت واگذاری زمین طی روزهای آینده عملیات اجرایی احداث زیرساخت های این سایت آغاز خواهد شد.
مدیرکل راه آهن منطقه شمال شرق همچنین از برنامه ریزی برای افتتاح خط 160 کیلومتری قائم شهر – گرگان در آینده ای نزدیک از دیگر اقدامات این اداره کل نام برد و گفت: راه آهن منطقه شمال شرق با مشارکت برخی شهرداری های گلستان برخی گذرگاه های مسیر خط راه آهن این استان را اصلاح و بازسازی خواهند کرد تا سرعت قطارها افزایش یابد.

 

خط آهن گرمسار - فیروزکوه - گرگان برقی می شود

 

خط آهن گرمسار - فیروزکوه - گرگان برقی می شود

 

خط آهن گرمسار - فیروزکوه - گرگان برقی می شود

 

خط آهن گرمسار - فیروزکوه - گرگان برقی می شود

 

 

 

گزارش تصویری

جدیدترین اخبار

Skip to content