عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » بحران آب نیازمند مدیریت و عزم جدی است

فعال رسانه ای غرب گلستان :

بحران آب نیازمند مدیریت و عزم جدی است

بحران آب نیازمند مدیریت و عزم جدی است

فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشتی آورده است : بحران آب به عنوان محوری ترین بحث در کشور مطرح است که می تواند تبعات اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی را به دنبال داشته باشد و نیازمند مدیریت و عزم جدی برای مقابله با این بحران است.

به گزارش کاسب امین از بندرگز ، "محمدابراهیم شربتی" در یادداشت خود آورده است : مدیریت بحران تنها در زمان وقوع آن نباید صورت گیرد  و این مدیریت شامل پیش بینی و آمادگی ، اقدام برای جلوگیری از وقوع بحران ، کاهش آثار وقوع بحران و تامین و جبران خسارات است و مسوولان امر باید نشانه های بحران را شناسایی و برای مقابله با آن طرح و برنامه داشته باشند.

مسئله پائین رفتن سطح آب سفره های زیر زمینی کشور مدتهاست که دغدغه ای جدی است و باید چاره ای اساسی برای آن اندیشیده شود .

فرو نشست منطقه ای زمین ، خشکی چاهها ، بحران تهیه آب در برخی مناطق شهری و روستایی همه نتیجه برداشت بی رویه و عدم مدیریت منابع آبهای زیر زمینی است .

 در کنار برنامه های تامین آب ، برنامه ریزی در مدیریت تقاضا و صرفه جویی در بخشهای مختلف دارای اهمیت می باشد.

مشارکت مردم در حفظ منابع آبی ضروری است و باید بهره برداران مجاز از منابع آبی را در امر حفاظت از این منابع مشارکت داد که نفع آنها نیز در این امر نهفته است.

در این خصوص نقش آمار و ارقام صحیح بسیار موثر است اما متاسفانه نمی توان به آمارها به صورت کامل تکیه کرد چرا که روند ارائه آمار در گذشته مبتنی بر عدد سازی بوده و هیچگاه آمار صد در صد صحیح ارائه نشده است منتهی با اندکی اغماض میتوان آمارها را پذیرفت و بر مبنای آن برنامه ریزی کرد.

صرفه جویی ، نصب کنتورهای هوشمند و پلمپ چاه های غیر مجاز و یا آموزش شهروندان و اصلاح سیستم آبیاری نقش بسزایی در کاهش مصرف این نعمت خدادادی خواهد داشت.

جمعیت کشور روز به روز در حال افزایش است و اقلیم خشک و کویری نیز مزید بر علت می شود و همچنین میزان بارش نزولات نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است . 

با همه این شرایط امروزه آب به عنوان یک زیر ساخت مهم و اصلی در امر سرمایه گذاری و توسعه مدنظر است و بنابراین می بینیم که به تناسب رشد جمعیت و رشد اشتغال مصرف آب بالا رفته ولی منابع آبی محدود است.

باید فرهنگ سازی در خصوص حفظ منابع آب و پی بردن به ارزش واقعی آب توسط مردم مورد تاکید قرار گیرد و سازمانهای مردم نهاد و مردم نیز در این عرصه مشارکت کنند.



بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بندرگز
  • بازدید : 631
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 2427

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : جمع عدد 12 بعلاوه 12 ؟ ( جواب بصورت عدد) ( برای تشخیص کاربر از ربات )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 103
بازدید ماه:5721
بازدید سال:5721
بازدید کل:1635559